Saturday, January 10, 2015

Maksud Ekstremisme Isu Tuduhan Khutbah Jumaat JAKIM

Maksud fahaman Ekstremisme dalam Islam isu tuduhan tajuk khutbah Jumaat yang dikeluarkan oleh JAKIM. Kenyataan Eric Paulsen seorang peguam menerusi laman Twitter telah mencetusan kemarahan umat Islam di Malaysia susulan dakwaan tajuk khutbah jumaat yang dikeluarkan oleh JAKIM menyebarkan fahaman Ekstremisme. Namun pihak JAKIM menafikan sekerasnya dakwaan Eric Paulsen kerana melemparkan fitnah tanpa bukti yang kukuh. Tambah JAKIM lagi, Islam menjadikan khutbah Jumaat sebagai rukun dalam solat Jumaat dan tidak pernah menggalakkan fahaman ekstremisme atau keganasan.
eric
Maksud Ekstremisme Isu Tuduhan Khutbah Jumaat JAKIM
Fahaman Ekstremisme adalah fahaman individu yang terlalu taksub, melampau atau keterlaluan terhadap agama namun tidak mempunyai kefahaman yang jelas tentang agama Islam terutama berkaitan hukum dan akidah. Fahaman ini juga lebih banyak menyalah tafsirkan ajaran Islam dan membawa penganutnya kepada keganasan.
Contoh Situasi Ekstremisme Islam Di Paris
12 Kartunis di Paris yang mempersendakan Islam telah ditembak mati oleh penganut Islam yang bertujuan untuk mempertahankan agama Islam. Namun, tindakan membunuh disifatkan tidak mencerminkan ajaran Islam yang sebenar.
Kenyataan Eric Paulsen Menerusi Laman Sosial Twitter
jumaat
Senarai Tajuk Khutbah Jumaat JAKIM
tajuk


Sumber: melvister.com 

Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews