Saturday, December 17, 2011

Sosej Babi Halal?

Lagi isu halal yang tak berkesudahan sampai bila. Petikan dari Harian Metro hari ni.

KUALA LUMPUR: “Saya pernah menetap di Sepanyol dan setahu saya perkataan ‘chorizo’ merujuk kepada sosej diperbuat daripada babi, jadi saya hairan bungkusan produk itu turut tertera logo halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).”



Itu kata seorang wanita dikenali sebagai Aira, 30-an dalam aduannya kepada Harian Metro semalam, berhubung penjualan sosej disyakinya diperbuat daripada babi di sebuah pasar raya, di sini.

Aku pergi tanya Encik Wiki dah sah-sah Chorizo merujuk kepada sosej diperbuat daripada daging babi. Boleh refer kat sini.

Ini bukan salah JAKIM kot tapi orang yang buat pembungkusan ni sebab mereka pun tak pasti Chorizo tu apa. Kesian ler kat orang Islam (kalau ada) yang buat kerja membungkus ni. Tak pasal-pasal dah pegang tut...tu. Kalau tanya kat aku pun aku tak tahu apa Chorizo tu. Nasib baik ada pengguna yang prihatin yang bangkitkan isu ni. Hati-hatilah beli barang kat supermarket. Kalau ada term yang tak faham tu lebih baik tak payah beli.


Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews